9 Nisan 2016 Cumartesi
Karadenizde Gece Vardiyası
12 Eylül 2014 Cuma
Türk Denizciler Nerede ?
Yıpranma payı hakkı elimizden alındı, yasal olarak yıllarca çalıştığımız ehliyetlerin tonajları ve sefer bölgeleri değiştirilerek verilen haklarımız elimizden alındı, denizcilik okulları ve bu okuldan mezun olanları köşeye sıkıştırıp kendi isteklerini kabul ettirebilmek için armatörler tarafından değim yerinde ise hızlandırılmış iki yıllık kurslarla eş dost akraba çocukları ve yakınlarına Uzak Yol Ehliyetleri dağıtıldı, yapılan birçok sınava şaibeler karıştı, hergün dünyanın hiçbir ülkesinde ve hiçbir denizcide olmayan, cilt haline getirilebilecek sayıda STCW belgelerini birilerine rant sağlamak için almak zorunda bırakıldı ve bırakılmaya devam ediliyor, SSK primlerini alınan maaş yerine asgari ücretten yatırılması lütuf gibi gösterilmeye başlandı, maaşların geç yatırılması hiç yatırılmamasından iyiymiş fikri yerleştirildi, simsarlar şirket ve şirket personel müdürleri ile ortaklığa geçerek zaten çok düşük maaşlarla denizde çalışanların ceplerine işe girmeden alacakları üç kuruştan çalma dönemi başlatıldı, bunca okullardan mezun veya pratikten yetişmiş idealist ve bilgili genç insanlar iş ararken askerlikten emekli olmuş veya atılmış 60-70 yaşındaki verimsiz insanlar çok daha ucuza çalıştıkları için sadece gemilerini yürütme amacı güden armatörlerin çoğu tarafından tercih edilir oldu, az gelişmiş veya gelişmekte olan bazı ülkelerde ceza yememek için dolarları adeta düğünde saçar gibi dağıtan armatörler kendi gemilerinin emniyeti için gerekli bir cihaz yada çalışma performansını yükseltebilecek 100-200 doların hesabını yapmaları normal karşılanır oldu, 1 dolar fazladan kazanmanın planlarını en ince detayına kadar yapıp birilerinin cebine hiç düşünmeden 20-30 bin doları 2 saat içinde sokuşturan işverenler kendilerine yüzbinlerce doları kazandıran ve 24 saat çalışan gemi personelinin yaşam şartlarını ve ücretini hakettiği standartlara getirmemeyi kendine hak gördü, hergün gerek tersanelerde gerekse gemilerde yaşanan kazalar gündeme bile getirilmezken, Denizcilik Bakanlığı ve Türk denizcileri hala denizciliğimizde herşey mükemmel ve dünya standartlarında gibi bekleyiş içerisinde. İlla tüm gerçeklerin görülebilmesi ve bu olumsuzlukların düzeltilmesi için denizcilikte patlak verecek Soma benzeri bir faciamı bekleniyor anlamak çok zor.
17 Mayıs 2012 Perşembe
İş Hukukunda İbraname
İbra sözleşmesi yani ibraname mevcut olan alacağı ortadan kaldımayı sağlayan bir sözleşmedir.İş Hukuku bağlamında İbraname ise işçinin işten ayrılırken ücret,fazla çalışma ,yıllık ücretli izin alacağı ,ihbar ve kıdem tazminatı vb gibi alacaklarını aldığına ,başka bir alacağının kalmadığına ilişkin olarak imzalayarak işverene verdiği belgeye denir.
İbraname düzenlenirken şu hususlara dikkat edilmesi gerekir.
İbraname kural olarak hizmet sözleşmesinin sona ermesi anında düzenlenir.Hizmet sözleşmesi sona ermeden önce düzenlenen ibraname geçerli değildir.İş sözleşmesi devam ederken tarihsiz olarak ibraname alınamaz.Böyle bir ibraname talep ve dava hakkını ortadan kaldırmaz. İbranamenin daktiloyla ya da elle yazılması veya noter huzurunda düzenlenmesi konusunda hiçbir sınırlama yoktur.Fakat tartışmaya mahal vermemek açısından noter huzurunda düzenlenmeyen ibraname mümkünse işci tarafından doldurulabilir veya yazılabilir.
İbranamenin işverene teslimi koşuldur.Ayrıca ibra sözleşmesinin hak düşürücü niteliği yüzünden ibranamenin temyiz gücüne sahip ve reşit işçilerce verilmesi gerekir.Reşit olmayan birinin imzaladığı ibraname bu kişiyi bağlamaz.Ancak alınan bedel için makbuz niteliği taşır.Örneğin 18 yaşından küçük işçinin yasal temsilcisi tarafından verilmeyen ibraname geçersizdir.
İbranamenin şüphe ve tereddütlerden uzak bir açıklıkla düzenlenmesi gerekir.Yani ibra edilen alacakların ,örneğin fazla çalışma ücretleri genel tatil ücretleri yıllık ücretli izin ihbar ve kıdem tazminatı gibi nitelikleri ve miktarları ayrı olarak şüpheye yer bırakmayacak tarda ibranamede gösterilmesi gerekir.İbranamede alacaklarının nelerden ve ne miktardan ibaret olduğu açıkça belirtilmemişse bu durumda bu belge sadece içerdiği miktar itibarıyla makbuz hükmündedir. Yoksa ibraname olarak kabul edilemez Yine ödeme ve hesap şeklini gösteren belgeden başkaca hakkı kalmadığını içeren bildirimde iş hukuku bağlamında ibraname değildir .Bu şekilde işçi tarafından yapılan bildirim hukuki bağlamda sadece içerdiği miktar itibarıyle makbuz hükmündedir.
Ayrıca işçinin işverenden olan gerçek alacağı ile ibranamede belirtilen miktar arasında belirgin oransızlık söz konusu ise bu durumda bu belge ibraname olarak değil yalnızca ödenen miktara ilişkin makbuzdur.Yine henüz doğmamış haktan ibra alınması söz konusu olamaz.
İşveren hem işçinin kıdem tazminatına hak kazanmadığını ileri sürüyor hem de kıdem tazmninatının ödendiğine dair ibraname ibraz ediyorsa bu ibraname geçersizdir.
İbranamenin özgür iradeyle değil de aldanma korkutma sonucu düzenlenmesi durumunda ibra belgesinin hükümsüzlüğünden söz edilir.
İşçinin ibranameyi başka bir belge sanarak imzalaması ibra sözleşmesi konusu hakkında aldanmasıdır.Yine ibranamenin işçi tarafından başkaca bir alacağının kalmadığı ,çıkarılan hesabın doğru olduğu zannıyla imzalanması durumunda da ibranamenin içeriği ile ilgili aldanmadan söz edilir. İşverenin işçiyi ibranamenin konusu ve içeriği hakkında bilinçli olarak yanıltması ise aldatmadır.
İşveren işçiye işten ayrılırken tüm haklarını aldığına ilişkin bir ibraname imzalaması koşuluyla haklarının bir bölümünü ödeyeçeğini aksi halde kendisine hiçbir hakkını ödemeyeceğini söyleyerek işçiyi ibraname imzalamaya zorlaması korkutma sayılır.
Bu durumlarda işçi aldatmayı ,hileyi öğrendiği yada baskı altında kaldığı tarihten itibaren irade bozukluğu nedeniyle ibranamenin hükümsüzlüğünü ileri sürebilir.Hükümsüzlük tanıkla ispat edilebileceği gibi işyerinin ticari kayıtlarına vb geçip geçmediğinin araştırılması da talep edilebilir.
KAYNAKLAR:
- Sorularla yeni iş yasası.Prof.Dr.Murat Demircioğlu
- Yeni İş Hukuku Uygulaması.Lütfi İncirlioğlu.
- İş Kanunu Yorumu.Dr.Mustafa Kılıçoğlu.
İbraname düzenlenirken şu hususlara dikkat edilmesi gerekir.
İbraname kural olarak hizmet sözleşmesinin sona ermesi anında düzenlenir.Hizmet sözleşmesi sona ermeden önce düzenlenen ibraname geçerli değildir.İş sözleşmesi devam ederken tarihsiz olarak ibraname alınamaz.Böyle bir ibraname talep ve dava hakkını ortadan kaldırmaz. İbranamenin daktiloyla ya da elle yazılması veya noter huzurunda düzenlenmesi konusunda hiçbir sınırlama yoktur.Fakat tartışmaya mahal vermemek açısından noter huzurunda düzenlenmeyen ibraname mümkünse işci tarafından doldurulabilir veya yazılabilir.
İbranamenin işverene teslimi koşuldur.Ayrıca ibra sözleşmesinin hak düşürücü niteliği yüzünden ibranamenin temyiz gücüne sahip ve reşit işçilerce verilmesi gerekir.Reşit olmayan birinin imzaladığı ibraname bu kişiyi bağlamaz.Ancak alınan bedel için makbuz niteliği taşır.Örneğin 18 yaşından küçük işçinin yasal temsilcisi tarafından verilmeyen ibraname geçersizdir.
İbranamenin şüphe ve tereddütlerden uzak bir açıklıkla düzenlenmesi gerekir.Yani ibra edilen alacakların ,örneğin fazla çalışma ücretleri genel tatil ücretleri yıllık ücretli izin ihbar ve kıdem tazminatı gibi nitelikleri ve miktarları ayrı olarak şüpheye yer bırakmayacak tarda ibranamede gösterilmesi gerekir.İbranamede alacaklarının nelerden ve ne miktardan ibaret olduğu açıkça belirtilmemişse bu durumda bu belge sadece içerdiği miktar itibarıyla makbuz hükmündedir. Yoksa ibraname olarak kabul edilemez Yine ödeme ve hesap şeklini gösteren belgeden başkaca hakkı kalmadığını içeren bildirimde iş hukuku bağlamında ibraname değildir .Bu şekilde işçi tarafından yapılan bildirim hukuki bağlamda sadece içerdiği miktar itibarıyle makbuz hükmündedir.
Ayrıca işçinin işverenden olan gerçek alacağı ile ibranamede belirtilen miktar arasında belirgin oransızlık söz konusu ise bu durumda bu belge ibraname olarak değil yalnızca ödenen miktara ilişkin makbuzdur.Yine henüz doğmamış haktan ibra alınması söz konusu olamaz.
İşveren hem işçinin kıdem tazminatına hak kazanmadığını ileri sürüyor hem de kıdem tazmninatının ödendiğine dair ibraname ibraz ediyorsa bu ibraname geçersizdir.
İbranamenin özgür iradeyle değil de aldanma korkutma sonucu düzenlenmesi durumunda ibra belgesinin hükümsüzlüğünden söz edilir.
İşçinin ibranameyi başka bir belge sanarak imzalaması ibra sözleşmesi konusu hakkında aldanmasıdır.Yine ibranamenin işçi tarafından başkaca bir alacağının kalmadığı ,çıkarılan hesabın doğru olduğu zannıyla imzalanması durumunda da ibranamenin içeriği ile ilgili aldanmadan söz edilir. İşverenin işçiyi ibranamenin konusu ve içeriği hakkında bilinçli olarak yanıltması ise aldatmadır.
İşveren işçiye işten ayrılırken tüm haklarını aldığına ilişkin bir ibraname imzalaması koşuluyla haklarının bir bölümünü ödeyeçeğini aksi halde kendisine hiçbir hakkını ödemeyeceğini söyleyerek işçiyi ibraname imzalamaya zorlaması korkutma sayılır.
Bu durumlarda işçi aldatmayı ,hileyi öğrendiği yada baskı altında kaldığı tarihten itibaren irade bozukluğu nedeniyle ibranamenin hükümsüzlüğünü ileri sürebilir.Hükümsüzlük tanıkla ispat edilebileceği gibi işyerinin ticari kayıtlarına vb geçip geçmediğinin araştırılması da talep edilebilir.
KAYNAKLAR:
- Sorularla yeni iş yasası.Prof.Dr.Murat Demircioğlu
- Yeni İş Hukuku Uygulaması.Lütfi İncirlioğlu.
- İş Kanunu Yorumu.Dr.Mustafa Kılıçoğlu.
Gemi Stabilitesi (Sınav Soruları)
BİRİNCİ ZABİT - KAPTAN
GEMİ İNŞA, YÜK İŞLEMLERİ VE GEMİ STABİLİTESİ
1. Nötr dengeye sahip bir gemi için aşağıda verilen yargılardan hangisi yalnıştır.
A) G noktası, M noktası ile çakışıktır,
B) Gemi yattığı konumda kalır,
C) GZ değeri sıfırdır,
D) Geminin trimi büyüktür,
E)Geminin doğrulma yeteneği yoktur
2. Dinamik stabilite, bir gemiyi verilen bir dereceye kadar meylettirmek için yapılması gereken iştir. Dinamik stabilite ile aşağıdaki sonuçlardan hangisini elde ederiz.
A) Gemi trimi,
B) Geminin maksimum yalpa açısı,
C) Yalpa peryodunu,
D) Geminin süratini,
E) Geminin Meyil Açısı
3. Aşağıda verilen durumlardan hangisi bir ambar kapağı için istenilmez.
A) Ambar kapağının ağır olması,
B) Sızdırmazlık,
C) Ambar kapağının geniş olması,
D) Ambar kapağının kolay açılır olması,
E) Ambar kapağının küçük olması
4. Tatlı suyun doğurduğu draft farkını aşağıdakilerden hangisi belirtmektedir.
A) TPC
B) FAW
C) MMM
D) FWA
E) LCF
5. GM’i büyüktür ve gemi düştüğü yalpalardan çabuk doğrulur. Bu tip gemilere ne ad verilir?
A) Konteyner gemisi,
B) Tender gemi,
C) Nötr dengeye sahip gemi,
D) Kararsız dengeye sahip gemi,
E) Stiff gemi.
6. Aşağıda verilen olaylardan hangisinde yüzdürme kuvvetinin kısmen kaybı söz konusudur?
A) Geminin yük alması,
B) Geminin kıça trimli olması,
C) Güverteye yük alınması,
D) Gemi ambarının su almaya başlaması,
E) Geminin bir tarafa yatık olması.
7. Bir gemiye bir yük donanımı seçilirken aşağıdaki kriterlerden hangisi dikkate alınmaz.
A) Geminin tipi
B) Geminin boyu
C) Geminin çalıştırılacağı limanlar
D) Geminin genişliği
E) Geminin taşıyaca yük tipleri
8. Hazırlık mektubu bir geminin aşağıdaki şıklardan hangisine hazır olduğunu belgelemek için verilir.
A) Yüklemeye veya boşaltmaya
B) Limana yanaşmaya
C) Limana demirlemeye
D) Limandan hareket etmeye
E) On hire durumunda
9.Navlun yük sahibi tarafından armatöre aşağıdakilerden hangi durum için ödenen bir bedeldir.
A) Yükün gemiye yüklenmesi için
B) Yükün gemiden boşaltılması için
C) Yükün gemide lasingi için
D) Yükün gemi ile taşınması için
E) Yükün teslimi için
10. Bütün yük donanımının test edildiği kotroller kaç yılda bir yapılır.
A) 4 yılda,
B) 3 yılda,
C) 2 yılda,
D) Her yıl,
E) Yılda iki defa
11. Aşağıdakilerden hangisi tanklardaki yük miktarı tespit edilirken yapılan ölçümlerden değildir.
A) Ullage ölçüsü
B) Malın sıcaklığı
C) Geminin trimi
D) Ölçüm Zamanı
E) Geminin meyli
12. Konteynerler markaları kaç haneli harf ve rakam grubundan oluşur.
A) Yedi harf ve rakam grubunda
B) Sekiz harf ve rakam grubunda
C) Dokuz harf ve rakam grubunda
D) On harf ve rakam grubunda
E) Onbir harf ve rakam grubunda
13. Sancak ve iskele içme suyu tankları tam dolu değildir. Geminin deplasmanı 8500 ton ve içme suyu tanklarının boyu 23 m, genişliği ise 14 metredir. Deniz suyu yoğunluğu 1.025 olduğuna göre tanklardaki içme sularının oluşturduğu serbest sıvı etkisinden dolayı oluşan GM küçülmesini hesaplayınız.
A) 0.75 m
B) 0.63 m
C) 0.40 m
D) 0.20 m
E) 0.80 m
14. Deplasmanı 18 000 ton olan bir gemide bulunan 180 tonluk lokomotif dip ambardan güverteye shifting edilmiştir. Shifting mesafesi 10 m dir. Shifting sonrasında geminin KG’si 9.46 m olduğuna göre geminin başlangıçdaki KG’sini hesaplayınız.
A) 9.46 m
B) 9.56 m
C) 9.36 m
D) 9.66 m
E) 9.06 m
15. Başta: 4.8 m Kıçta: 6.5 m su çeken bir gemide F noktası gemi ortasındadır. Bu gemiye aşağıda gösterilen yükler yüklenmiştir.
No:1 Ambar 1200 ton Ortadan mesafe 30 m başa
No:2 Ambar 2300 ton Ortadan mesafe 6 m başa
No:3 Ambar 1500 ton Ortadan mesafe 20 m kıça
TPC = 50 ton, MCT 1cm = 252 ton metre olduğuna göre bu yükleme sonunda baş ve kıç draftları hesaplayınız.
A) Baş D: 5.38 m Kıç D: 6.00 m
B) Baş D: 5.24 m Kıç D: 7.94 m İPTAL
C) Baş D: 6.48 m Kıç D: 7.18 m
D) Baş D: 5.50 m Kıç D: 7.20 m
E) Baş D:5.29 m Kıç D: 6.20 m
16. Bir gemiye trim yaptıran kol, aşağıda belirtilen yatay mesafelerden hangisidir.
A) LCB ile LCF arasındaki fark
B) LCG ile LCF arasındaki fark
C) Kıç dikme ile LCF arasındaki fark
D) LCG ile LCB arasındaki fark
E) Baş dikme ile LCG arasındaki fark
17. Aşağıdakilerden hangisi büyük meyil açılarında gemide doğrultucu momentin oluşup oluşmayacağını kontrol etmek için kullanılan eğrilerdir.
A) Yaralı Bölme Boyu Eğrisi
B) Su hattı Alan Eğrisi
C) Statik Blok Eğrisi
D) Statik Stabilite Eğrisi
E) Blok katsayısı Eğrisi
18.Gemiyi etkileyen hogging ve sagging etkilerini azaltmak için aşağıda verilen tedbirlerden hangisi yapılır.
A) Topside tanklarına balast alınması,
B) Ambar kapaklarının açılması,
C) Dökme yükün hap yapılması
D) Yükün mümkün olduğu kadar ambarlara eşit dağıtılması,
E) Baş ve kıç peak tanklarının balast ile doldurulması
19. Bir yük aşağıdaki noktalardan hangisinin üzerine yüklenirse geminin trimi değişmez.
A) G noktasına
B) B noktasına
C) Geminin tam ortasına
D) F noktasına
E) Z noktasına
20. A gemisi, su yoğunluğu 1015 kg/m3 olan bir limanda yükleme yapmaktadır. Vasattaki su seviyesi, yaz yükleme hattının 15 cm altındadır. Gemi, açık denize çıktığında yaz yükleme hattında olabilmesi için kaç ton daha yük alabilir. ( TPC: 30 ton, FWA: 75 mm )
A) 90 ton
B) 450 ton
C) 540 ton
D) 345 ton
E) 295 ton
BİRİNCİ ZABİT - KAPTAN
GEMİ İNŞA, YÜK İŞLEMLERİ VE GEMİ STABİLİTESİ
1. Bir gemiye trim yaptıran kol, aşağıda belirtilen yatay mesafelerden hangisidir.
A) LCB ile LCF arasındaki fark
B) LCG ile LCF arasındaki fark
C) Kıç dikme ile LCF arasındaki fark
D) LCG ile LCB arasındaki fark
E) Baş dikme ile LCG arasındaki fark
2. KB + BM değeri aşağıdaki ifadelerden hangisini hesaplamamızı sağlar.
A) Metesantır G’ye uzaklığı
B) Metesantır yüksekliğini
C) Mesetantır noktasının omurgadan uzaklığını
D) Metesantır açısını
E) Metesantırın F noktasından uzaklığını
3. Serbest sıvı etkisinden dolayı oluşan GM küçülmesini hesaplayabilmek için aşağıdaki bilgilerden hangisine ihtiyaç yoktur.
A) Bölmenin genişliği,
B) Sıvının cinsi,
C) Sıvının yoğunluğu,
D) Bölmenin uzunluğu,
E) Deniz suyunun yoğunluğu
4. Güverteye büyük ve ağır parçalar alındığı zaman yapılan bağlamalarda aşağıdaki bağ (lashing) malzemelerinden hangisi kullanılır.
A) Zincir veya tel halat,
B) Nebati halat,
C) Gırcala,
D) Radansa,
E) Tel şerit
5. Yükleme boşaltma işleminde yükün vinç kancasına (koça) takıldığı veya asıldığı gemicilik takımına ne ad verilir.
A) Sapan
B) Abli
C) Mantilya
D) Kamcı
E) Bosa
6. Bir lashing sisteminde genel prensip olarak Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur
I- Yükün gemide bağlanacağı noktanın iyi tespiti
II- Lashing tellerinin boşlarının devamlı kontrolu ve alınması
III- Yüke uygun laşing malzemesi kullanılması
A) I-II-III ifadeler doğrudur
B) II. İfade doğrudur
C) I. İfade doğrudur
D) I-III İfade doğrudur
E) III. İfade doğrudur
7. Tahıl yükleyecek bir gemide yükün kayması sonucunda oluşacak maksimum yatma açısı aşağıda belirtilen değerlerin hangisinden daha büyük olamaz.
A) 5
B) 9
C) 12
D) 15
E) 10
8. Tatlı suda deplasmanı 7000 ton olan bir gemi, yoğunluğu 1015 Kg/m3 olan bir suda aynı draftta iken deplasmanı ne olur.
A) 7115 ton
B) 7105 ton
C) 6895 ton
D) 7015 ton
E) 6915 ton
9. Demirdeki A gemisinde, ambarda gladorada, omurgadan 8 metre yükseklikteki bir yük ambar tabanına şifting edilmiştir. Geminin deplasmanı 9200 ton ve ambar tabanının omurgadan yüksekliği 2 metredir. Şifting edilen yük miktarı 200 ton ve şiftingden önce GM 1.8 metre olduğuna göre şifting sonunda yeni GM ne olur.
A) 1.2m
B) 1.47m
C) 1.93m
D) 1.67m
E) 1.77m
10. Deplasmanı 18 000 ton olan bir gemide bulunan 180 tonluk lokomotif dip ambardan güverteye shifting edilmiştir. Shifting mesafesi 10 m dir. Shifting sonrasında geminin KG’si 9.46 m olduğuna göre geminin başlangıçdaki KG’sini hesaplayınız.
A) 9.46 m
B) 9.56 m
C) 9.36 m
D) 9.66 m
E) 9.06 m
11. Deplasmanı 3800 ton KG’si 3.8 m olan bir geminin güvertesine KG’si 6.5 metre olan 150 ton yük yüklenirse geminin yeni KG’si ne olur.
A) 3.96 m
B) 3.90 m
C) 4.10 m
D) 3.86 m
E) 3.85 m
12. Stabilite eğrilerden KN eğrileri bize aşağıdakilerden hangisini bulmamızda yardımcı olur.
A) GZ
B) KG
C) GM
D) BM
E) TPC
13. Bonjean eğrileri, gemide aşağıda verilen faydalardan hangisini sağlar.
A) Gemi ağırlığının boyuna dağılımını gösterir,
B) Bending moment değerini verir,
C) Suyun kaldırma kuvvetinin, geminin boyuna dağılımını bulmayı sağlar,
D) Shearing force değerlerini verir,
E) Yükleme sonunda oluşacak draftları verir
14. GM’i büyüktür ve gemi düştüğü yalpalardan çabuk doğrulur. Bu tip gemilere ne ad verilir?
A) Konteyner gemisi,
B) Tender gemi,
C) Nötr dengeye sahip gemi,
D) Kararsız dengeye sahip gemi,
E) Stiff gemi.
15. GM’i negatif olduğu için bayılan bir gemiyi düzelltmede uygulanacak yol aşağıdakilerden biri değildir.
A) Boş olan balast tanklar önce, orta bölmeyle sancak-iskele ayrılmış olanlara deniz suyu almak,
B) Bölmeli safra tanklarından, önce geminin yattığı taraftaki tanka/tanklara safra almak,
C) Kereste yükü nedeniyle bayılmış bir gemide ambarların dibinden yukarı doğru yükü ıslatarak gemi ağırlık merkezini (G) aşağı çekmek,
D) Bölmeli safra tanklarından, yüksek taraftaki tanka/tanklara safra suyu almamak,
E) Geminin yattığı yöndeki balast tanklarındaki suyu basmak
16. Bir yük donanımında aşağıdaki tellerden hangisi kullanılmaz.
A) Yük teli
B) Mantilya teli
C) Kamçı teli
D) Çarmıh teli
E) Abli teli
17. Konşimento için aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır.
A) Bir yükün bir gemiye yüklendiğini gösteren bir belgedir
B) Bir tür taşıma sözleşmesidir
C) Armatör adına kaptan veya kaptanın yetkili kıldığı kişi tarafından imzalanır
D) Manifestoya uygun olarak düzenlenir
E) Orjinal Konşimento olmalıdır
18. Tankerlerde yük hortumlarının bağlandığı yere ne isim verilir.
A) Pompa dairesi
B) Manifolt
C) Boru devresi
D) Aleç kapağı
E) Overflov
19. Bir tankerin tanklarına aşağıdaki devrelerden hangisi monte edilmez.
A) Ana boru devreleri
B) Striper devreleri
C) Isıtma devreleri
D) Aydınlatma devreleri
E) Inert gas devresi
20. Aşağıdakilerden hangisi tanklardaki yük miktarı tespit edilirken yapılan ölçümlerden değildir.
A) Ullage ölçüsü
B) Malın sıcaklığı
C) Geminin trimi
D) Ölçüm Zamanı
E) Geminin meyli
GEMİ İNŞA, YÜK İŞLEMLERİ VE GEMİ STABİLİTESİ
1. Nötr dengeye sahip bir gemi için aşağıda verilen yargılardan hangisi yalnıştır.
A) G noktası, M noktası ile çakışıktır,
B) Gemi yattığı konumda kalır,
C) GZ değeri sıfırdır,
D) Geminin trimi büyüktür,
E)Geminin doğrulma yeteneği yoktur
2. Dinamik stabilite, bir gemiyi verilen bir dereceye kadar meylettirmek için yapılması gereken iştir. Dinamik stabilite ile aşağıdaki sonuçlardan hangisini elde ederiz.
A) Gemi trimi,
B) Geminin maksimum yalpa açısı,
C) Yalpa peryodunu,
D) Geminin süratini,
E) Geminin Meyil Açısı
3. Aşağıda verilen durumlardan hangisi bir ambar kapağı için istenilmez.
A) Ambar kapağının ağır olması,
B) Sızdırmazlık,
C) Ambar kapağının geniş olması,
D) Ambar kapağının kolay açılır olması,
E) Ambar kapağının küçük olması
4. Tatlı suyun doğurduğu draft farkını aşağıdakilerden hangisi belirtmektedir.
A) TPC
B) FAW
C) MMM
D) FWA
E) LCF
5. GM’i büyüktür ve gemi düştüğü yalpalardan çabuk doğrulur. Bu tip gemilere ne ad verilir?
A) Konteyner gemisi,
B) Tender gemi,
C) Nötr dengeye sahip gemi,
D) Kararsız dengeye sahip gemi,
E) Stiff gemi.
6. Aşağıda verilen olaylardan hangisinde yüzdürme kuvvetinin kısmen kaybı söz konusudur?
A) Geminin yük alması,
B) Geminin kıça trimli olması,
C) Güverteye yük alınması,
D) Gemi ambarının su almaya başlaması,
E) Geminin bir tarafa yatık olması.
7. Bir gemiye bir yük donanımı seçilirken aşağıdaki kriterlerden hangisi dikkate alınmaz.
A) Geminin tipi
B) Geminin boyu
C) Geminin çalıştırılacağı limanlar
D) Geminin genişliği
E) Geminin taşıyaca yük tipleri
8. Hazırlık mektubu bir geminin aşağıdaki şıklardan hangisine hazır olduğunu belgelemek için verilir.
A) Yüklemeye veya boşaltmaya
B) Limana yanaşmaya
C) Limana demirlemeye
D) Limandan hareket etmeye
E) On hire durumunda
9.Navlun yük sahibi tarafından armatöre aşağıdakilerden hangi durum için ödenen bir bedeldir.
A) Yükün gemiye yüklenmesi için
B) Yükün gemiden boşaltılması için
C) Yükün gemide lasingi için
D) Yükün gemi ile taşınması için
E) Yükün teslimi için
10. Bütün yük donanımının test edildiği kotroller kaç yılda bir yapılır.
A) 4 yılda,
B) 3 yılda,
C) 2 yılda,
D) Her yıl,
E) Yılda iki defa
11. Aşağıdakilerden hangisi tanklardaki yük miktarı tespit edilirken yapılan ölçümlerden değildir.
A) Ullage ölçüsü
B) Malın sıcaklığı
C) Geminin trimi
D) Ölçüm Zamanı
E) Geminin meyli
12. Konteynerler markaları kaç haneli harf ve rakam grubundan oluşur.
A) Yedi harf ve rakam grubunda
B) Sekiz harf ve rakam grubunda
C) Dokuz harf ve rakam grubunda
D) On harf ve rakam grubunda
E) Onbir harf ve rakam grubunda
13. Sancak ve iskele içme suyu tankları tam dolu değildir. Geminin deplasmanı 8500 ton ve içme suyu tanklarının boyu 23 m, genişliği ise 14 metredir. Deniz suyu yoğunluğu 1.025 olduğuna göre tanklardaki içme sularının oluşturduğu serbest sıvı etkisinden dolayı oluşan GM küçülmesini hesaplayınız.
A) 0.75 m
B) 0.63 m
C) 0.40 m
D) 0.20 m
E) 0.80 m
14. Deplasmanı 18 000 ton olan bir gemide bulunan 180 tonluk lokomotif dip ambardan güverteye shifting edilmiştir. Shifting mesafesi 10 m dir. Shifting sonrasında geminin KG’si 9.46 m olduğuna göre geminin başlangıçdaki KG’sini hesaplayınız.
A) 9.46 m
B) 9.56 m
C) 9.36 m
D) 9.66 m
E) 9.06 m
15. Başta: 4.8 m Kıçta: 6.5 m su çeken bir gemide F noktası gemi ortasındadır. Bu gemiye aşağıda gösterilen yükler yüklenmiştir.
No:1 Ambar 1200 ton Ortadan mesafe 30 m başa
No:2 Ambar 2300 ton Ortadan mesafe 6 m başa
No:3 Ambar 1500 ton Ortadan mesafe 20 m kıça
TPC = 50 ton, MCT 1cm = 252 ton metre olduğuna göre bu yükleme sonunda baş ve kıç draftları hesaplayınız.
A) Baş D: 5.38 m Kıç D: 6.00 m
B) Baş D: 5.24 m Kıç D: 7.94 m İPTAL
C) Baş D: 6.48 m Kıç D: 7.18 m
D) Baş D: 5.50 m Kıç D: 7.20 m
E) Baş D:5.29 m Kıç D: 6.20 m
16. Bir gemiye trim yaptıran kol, aşağıda belirtilen yatay mesafelerden hangisidir.
A) LCB ile LCF arasındaki fark
B) LCG ile LCF arasındaki fark
C) Kıç dikme ile LCF arasındaki fark
D) LCG ile LCB arasındaki fark
E) Baş dikme ile LCG arasındaki fark
17. Aşağıdakilerden hangisi büyük meyil açılarında gemide doğrultucu momentin oluşup oluşmayacağını kontrol etmek için kullanılan eğrilerdir.
A) Yaralı Bölme Boyu Eğrisi
B) Su hattı Alan Eğrisi
C) Statik Blok Eğrisi
D) Statik Stabilite Eğrisi
E) Blok katsayısı Eğrisi
18.Gemiyi etkileyen hogging ve sagging etkilerini azaltmak için aşağıda verilen tedbirlerden hangisi yapılır.
A) Topside tanklarına balast alınması,
B) Ambar kapaklarının açılması,
C) Dökme yükün hap yapılması
D) Yükün mümkün olduğu kadar ambarlara eşit dağıtılması,
E) Baş ve kıç peak tanklarının balast ile doldurulması
19. Bir yük aşağıdaki noktalardan hangisinin üzerine yüklenirse geminin trimi değişmez.
A) G noktasına
B) B noktasına
C) Geminin tam ortasına
D) F noktasına
E) Z noktasına
20. A gemisi, su yoğunluğu 1015 kg/m3 olan bir limanda yükleme yapmaktadır. Vasattaki su seviyesi, yaz yükleme hattının 15 cm altındadır. Gemi, açık denize çıktığında yaz yükleme hattında olabilmesi için kaç ton daha yük alabilir. ( TPC: 30 ton, FWA: 75 mm )
A) 90 ton
B) 450 ton
C) 540 ton
D) 345 ton
E) 295 ton
BİRİNCİ ZABİT - KAPTAN
GEMİ İNŞA, YÜK İŞLEMLERİ VE GEMİ STABİLİTESİ
1. Bir gemiye trim yaptıran kol, aşağıda belirtilen yatay mesafelerden hangisidir.
A) LCB ile LCF arasındaki fark
B) LCG ile LCF arasındaki fark
C) Kıç dikme ile LCF arasındaki fark
D) LCG ile LCB arasındaki fark
E) Baş dikme ile LCG arasındaki fark
2. KB + BM değeri aşağıdaki ifadelerden hangisini hesaplamamızı sağlar.
A) Metesantır G’ye uzaklığı
B) Metesantır yüksekliğini
C) Mesetantır noktasının omurgadan uzaklığını
D) Metesantır açısını
E) Metesantırın F noktasından uzaklığını
3. Serbest sıvı etkisinden dolayı oluşan GM küçülmesini hesaplayabilmek için aşağıdaki bilgilerden hangisine ihtiyaç yoktur.
A) Bölmenin genişliği,
B) Sıvının cinsi,
C) Sıvının yoğunluğu,
D) Bölmenin uzunluğu,
E) Deniz suyunun yoğunluğu
4. Güverteye büyük ve ağır parçalar alındığı zaman yapılan bağlamalarda aşağıdaki bağ (lashing) malzemelerinden hangisi kullanılır.
A) Zincir veya tel halat,
B) Nebati halat,
C) Gırcala,
D) Radansa,
E) Tel şerit
5. Yükleme boşaltma işleminde yükün vinç kancasına (koça) takıldığı veya asıldığı gemicilik takımına ne ad verilir.
A) Sapan
B) Abli
C) Mantilya
D) Kamcı
E) Bosa
6. Bir lashing sisteminde genel prensip olarak Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur
I- Yükün gemide bağlanacağı noktanın iyi tespiti
II- Lashing tellerinin boşlarının devamlı kontrolu ve alınması
III- Yüke uygun laşing malzemesi kullanılması
A) I-II-III ifadeler doğrudur
B) II. İfade doğrudur
C) I. İfade doğrudur
D) I-III İfade doğrudur
E) III. İfade doğrudur
7. Tahıl yükleyecek bir gemide yükün kayması sonucunda oluşacak maksimum yatma açısı aşağıda belirtilen değerlerin hangisinden daha büyük olamaz.
A) 5
B) 9
C) 12
D) 15
E) 10
8. Tatlı suda deplasmanı 7000 ton olan bir gemi, yoğunluğu 1015 Kg/m3 olan bir suda aynı draftta iken deplasmanı ne olur.
A) 7115 ton
B) 7105 ton
C) 6895 ton
D) 7015 ton
E) 6915 ton
9. Demirdeki A gemisinde, ambarda gladorada, omurgadan 8 metre yükseklikteki bir yük ambar tabanına şifting edilmiştir. Geminin deplasmanı 9200 ton ve ambar tabanının omurgadan yüksekliği 2 metredir. Şifting edilen yük miktarı 200 ton ve şiftingden önce GM 1.8 metre olduğuna göre şifting sonunda yeni GM ne olur.
A) 1.2m
B) 1.47m
C) 1.93m
D) 1.67m
E) 1.77m
10. Deplasmanı 18 000 ton olan bir gemide bulunan 180 tonluk lokomotif dip ambardan güverteye shifting edilmiştir. Shifting mesafesi 10 m dir. Shifting sonrasında geminin KG’si 9.46 m olduğuna göre geminin başlangıçdaki KG’sini hesaplayınız.
A) 9.46 m
B) 9.56 m
C) 9.36 m
D) 9.66 m
E) 9.06 m
11. Deplasmanı 3800 ton KG’si 3.8 m olan bir geminin güvertesine KG’si 6.5 metre olan 150 ton yük yüklenirse geminin yeni KG’si ne olur.
A) 3.96 m
B) 3.90 m
C) 4.10 m
D) 3.86 m
E) 3.85 m
12. Stabilite eğrilerden KN eğrileri bize aşağıdakilerden hangisini bulmamızda yardımcı olur.
A) GZ
B) KG
C) GM
D) BM
E) TPC
13. Bonjean eğrileri, gemide aşağıda verilen faydalardan hangisini sağlar.
A) Gemi ağırlığının boyuna dağılımını gösterir,
B) Bending moment değerini verir,
C) Suyun kaldırma kuvvetinin, geminin boyuna dağılımını bulmayı sağlar,
D) Shearing force değerlerini verir,
E) Yükleme sonunda oluşacak draftları verir
14. GM’i büyüktür ve gemi düştüğü yalpalardan çabuk doğrulur. Bu tip gemilere ne ad verilir?
A) Konteyner gemisi,
B) Tender gemi,
C) Nötr dengeye sahip gemi,
D) Kararsız dengeye sahip gemi,
E) Stiff gemi.
15. GM’i negatif olduğu için bayılan bir gemiyi düzelltmede uygulanacak yol aşağıdakilerden biri değildir.
A) Boş olan balast tanklar önce, orta bölmeyle sancak-iskele ayrılmış olanlara deniz suyu almak,
B) Bölmeli safra tanklarından, önce geminin yattığı taraftaki tanka/tanklara safra almak,
C) Kereste yükü nedeniyle bayılmış bir gemide ambarların dibinden yukarı doğru yükü ıslatarak gemi ağırlık merkezini (G) aşağı çekmek,
D) Bölmeli safra tanklarından, yüksek taraftaki tanka/tanklara safra suyu almamak,
E) Geminin yattığı yöndeki balast tanklarındaki suyu basmak
16. Bir yük donanımında aşağıdaki tellerden hangisi kullanılmaz.
A) Yük teli
B) Mantilya teli
C) Kamçı teli
D) Çarmıh teli
E) Abli teli
17. Konşimento için aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır.
A) Bir yükün bir gemiye yüklendiğini gösteren bir belgedir
B) Bir tür taşıma sözleşmesidir
C) Armatör adına kaptan veya kaptanın yetkili kıldığı kişi tarafından imzalanır
D) Manifestoya uygun olarak düzenlenir
E) Orjinal Konşimento olmalıdır
18. Tankerlerde yük hortumlarının bağlandığı yere ne isim verilir.
A) Pompa dairesi
B) Manifolt
C) Boru devresi
D) Aleç kapağı
E) Overflov
19. Bir tankerin tanklarına aşağıdaki devrelerden hangisi monte edilmez.
A) Ana boru devreleri
B) Striper devreleri
C) Isıtma devreleri
D) Aydınlatma devreleri
E) Inert gas devresi
20. Aşağıdakilerden hangisi tanklardaki yük miktarı tespit edilirken yapılan ölçümlerden değildir.
A) Ullage ölçüsü
B) Malın sıcaklığı
C) Geminin trimi
D) Ölçüm Zamanı
E) Geminin meyli
23 Şubat 2012 Perşembe
ITF Nedir ?
ITF (International Transport Workers' Federation) kısaltması ile tanımlanan kuruluş, genel anlamda
uluslararası nakliyat çalışanları federasyonudur. ITF, hukuksal dayanağını “Dünya Serbest Ticaret Sendikası Hareketi” ve ILO (International Labour Organisation - Uluslararası Çalışma Örgütü) amaç ve ilkelerinden alır. ITF ulaştırmada çalışanların sosyal ve ekonomik haklarını korumak ve onların güçlü temsilcisi olmak amacıyla kurulmuş ve bu amaca yönelik eylem ve işlemlerini gerçekleştiren bir kuruluştur.
ITF genellikle “Kolay Bayrak” veya “Elverişli Bayrak” adı verilen ülkelerin gemilerinde çalışan gemi gemi adamlarının haklarını koruyan ve arayan bir kuruluş olarak görülmektedir. ITF tarafından kabul edilen klasik tanımla, bir geminin gerçek sahibi, geminin bayrağının bağlı olduğu ülkeden başka bir ülkeden ise, o gemi elverişli bayraklı gemi sayılır. Elverişli bayraklı gemi kabul edilmek, bir gemi armatörü açısından risk oluşturmaktadır. Zira, gemi adamlarının alamadıkları bir hak (maaş, kumanya, over-time ücreti, dinlenme saatleri...) için ITF aracılığıyla gemiyi tutuklatma olanakları vardır. ITF ihbarı aldığında geminin bulunduğu liman başkanlığını arayarak seyir müsadesini iptal ettirir. Başvuruda bulunan gemi adamlarının haklarını aldığına dair kağıdı imzalayana kadar gemi ilgili limanda tutuklu kalır. ITF’e başvuru yapan personel istediği takdirde sefere devam etmeden ilgili limandan yaşadığı ülkeye dönebilir. Bu armatörü zarara sokan bir eylem olduğundan, yakın zamana kadar ITF sonrası Türkiye’ye dönen personel adam tutularak havaalanında dövülüp, parası zorla alındığı duyulmuştur.
Türk bayraklı gemiler, ITF tarafından elverişli bayraklı gemi olarak görülmemektedir. Buna rağmen kriz döneminde olduğumuzdan alacaklı olması durumunda Türk bayraklı gemi adamları için de ilgili prosedürleri uygulamaktadırlar.
Eğer siz de gemide halen çalışıyor ve maaşınızı alamıyorsanız, ilk Avrupa Birliği Üyesi Ülke limanında, hafta içi bir gün aşağıdaki adreste erişebileceğiniz ilgili ülkenin ITF müfettişlerine ulaşarak hakkınızı arayabilirsiniz. (ITF Türkiye müfettişi Sn Muzaffer Civelek'in, 2009 yılında çeşitli yöntemler ile ödenmesini sağladığı ödenmemiş maaş toplamı 1.5 milyon dolardır. 2010 için bu rakam 2,5 milyon dolar olup, ITF içerisinde de rekor düzeydedir ve takdir edilmektedir.
uluslararası nakliyat çalışanları federasyonudur. ITF, hukuksal dayanağını “Dünya Serbest Ticaret Sendikası Hareketi” ve ILO (International Labour Organisation - Uluslararası Çalışma Örgütü) amaç ve ilkelerinden alır. ITF ulaştırmada çalışanların sosyal ve ekonomik haklarını korumak ve onların güçlü temsilcisi olmak amacıyla kurulmuş ve bu amaca yönelik eylem ve işlemlerini gerçekleştiren bir kuruluştur.
ITF genellikle “Kolay Bayrak” veya “Elverişli Bayrak” adı verilen ülkelerin gemilerinde çalışan gemi gemi adamlarının haklarını koruyan ve arayan bir kuruluş olarak görülmektedir. ITF tarafından kabul edilen klasik tanımla, bir geminin gerçek sahibi, geminin bayrağının bağlı olduğu ülkeden başka bir ülkeden ise, o gemi elverişli bayraklı gemi sayılır. Elverişli bayraklı gemi kabul edilmek, bir gemi armatörü açısından risk oluşturmaktadır. Zira, gemi adamlarının alamadıkları bir hak (maaş, kumanya, over-time ücreti, dinlenme saatleri...) için ITF aracılığıyla gemiyi tutuklatma olanakları vardır. ITF ihbarı aldığında geminin bulunduğu liman başkanlığını arayarak seyir müsadesini iptal ettirir. Başvuruda bulunan gemi adamlarının haklarını aldığına dair kağıdı imzalayana kadar gemi ilgili limanda tutuklu kalır. ITF’e başvuru yapan personel istediği takdirde sefere devam etmeden ilgili limandan yaşadığı ülkeye dönebilir. Bu armatörü zarara sokan bir eylem olduğundan, yakın zamana kadar ITF sonrası Türkiye’ye dönen personel adam tutularak havaalanında dövülüp, parası zorla alındığı duyulmuştur.
Türk bayraklı gemiler, ITF tarafından elverişli bayraklı gemi olarak görülmemektedir. Buna rağmen kriz döneminde olduğumuzdan alacaklı olması durumunda Türk bayraklı gemi adamları için de ilgili prosedürleri uygulamaktadırlar.
Eğer siz de gemide halen çalışıyor ve maaşınızı alamıyorsanız, ilk Avrupa Birliği Üyesi Ülke limanında, hafta içi bir gün aşağıdaki adreste erişebileceğiniz ilgili ülkenin ITF müfettişlerine ulaşarak hakkınızı arayabilirsiniz. (ITF Türkiye müfettişi Sn Muzaffer Civelek'in, 2009 yılında çeşitli yöntemler ile ödenmesini sağladığı ödenmemiş maaş toplamı 1.5 milyon dolardır. 2010 için bu rakam 2,5 milyon dolar olup, ITF içerisinde de rekor düzeydedir ve takdir edilmektedir.
16 Ocak 2010 Cumartesi
Maxsea Navigasyon Programı
Cmap Haritalarınızı Kullanmak için Mükemmel Bir Navigasyon Programı
Kullanım Dili : İngilizce
Program Sürümü : 10.1.3.2
Toplam 3 Part : 410 MB (Son Part 29 MB)
Tam anlamıyla Naviygasyon Programıdır
GPS / ARPA / AIS / GYRO Birçok navigasyon cihazlarıyla entegre edilebilir.
Binlerce Özelliğinden en çok dikkat çekenleri:
Birebir GPS'ten saniyelik bilgi aldıgı için kendi yanılma payı sıfırdır.
Waypoint ekleyebilir Düzenleyebilir, Silebilirsiniz..
ETA , Waypointler arası mesafe vs. bilgilerin tümünü gösterir.
GPS bağlantısı yapıldıktan sonra ekranda Bir gemi belirecek ve bu sizin geminiz olacaktır. Ona bakarak gidebilirsiniz, mevki atma derdine son veriyor.Ama yinede tedbiri bırakmayın
MAXSEA KURULUMU
Launch.Exe'yi Tıklayarak Kurulum Dosyasını Açın
Çıkan menude Installation Seçeneğini tıklayın ardından > Install Maxsea Tıklayın
Yükleyici Dili Seçin ve ileri diyerek kuruluma başlayın
Yükleme için yeni bir pencerede Installer açılacak
İleri / Yes / ileri / ileri Diyerek kuruluma devam edin. Kurulum bitene kadar bekleyin
Kurulum bittiğinde ikinci açılan installer kapanacaktır.
Ana Pencereyi de Exit Butonunu 2 kez tıklayarak kapatın.
Tamam Artık MaxSea Bilgisayarımıza Kuruldu, Geriye kalan Adımlar Aktivasyon ve C-Map haritalarının Maxsea'ye Entegre Edilmesi
MAXSEA AKTIVASYONU
Aktivasyon Klasörunde Bulunan
SENTEMUL.EXE'yi Çalıştırın ve Yükleyin Yükleme Esnasında Auto Start Seçeneğini İşaretleyin, Bilgisayarınızı Yeniden Başlatın Diyecek Tamam deyin ve yeniden başlatın.
MAXSEA10Full.REG Dosyasını Açın , Kayıt Defterine İşletin
CMengDriver.dll Dosyasını kopyalayın Maxsea'nin yüklü oldugu ana klasore kopyalayın ve eski CMengDriver.dll ile değiştirin. (C:/Program Files/I&M/Maxsea)
MaxSea'yi Çalıştırın,
İlk Çıkan pencereye (Yes) Butonuna tıklayın, ardından Çıkan pencerede ( I want to proceed )Butonuna tıklayın, OK seçeneğini tıklayın
Method 2 - Manual Activation'ı tıklayın Çıkan pencerede size Site key vericek onu kopyalayın
Aktivasyon klasorunde bulunan msea10kg.exe'yi açın Site key bölümüne bu kodu yapıştırın, Generate Butonuna tıklayın ve alt satırda verdiği kodu maxsea penceresindeki alt satıra yapıştırın ve tamam deyin.
Herşeyi kapatın ardından bilgisayarınızı yeniden başlatın, Açıldıgında Maxsea'yi Çalıştırın
Dongle Update Tool size 2 Kod sorucak bu satırlara
FDFFFFFF
DFBB5C56
Bunları yazın ve ardından OK tıklayıp kapatın, Maxsea Açılacaktır.
CM93 Cmap Haritalarının Entegrasyonu
Cmap CM93 Harita dosyalarını indirin ,
CM93_1 2008 Harita Veritabanı : C-Map 2008 Full Electrochart (Maxsea 10 Uyumlu)
Cmap Haritalarını Rar dosyasından C:/ Klasorune Çıkartın orada kalsın.
Maxsea içinde * File Menusunden Open Chart Diyin (Alt+O) CM93 ü Seçin ve Artık Maxsea Kullanıma Hazır, Selametle .
GPS BAĞLANTISI
En önemliside GPS bağlantısının nasıl yapılacağıdır yeterli bilgisayar ve elektronik bilgisi olmayan birçok denizciye sıkıntı çıkartmakta hatta bir çok kişi bu yüzden programı kullanmaktan zorunlu olarak vaz geçmektedir.
Oysa aşağıdaki adımları izlerseniz çok basittir.
Royaltek GPS 2300 Logger’ i bilgisayarınıza tanıtın ve Maxsea veya Royaltek 2300 içerisinde gelen Mini GPS demo ile test ederek kurulumun çalışıp çalışmadığını görün. (Uydudan veri aıp almadığınızı kontrol edin, alıyorsanız programı doğru yüklediniz, almıyorsanız Bluetooth yüklemesini yapamadınız bu nedenle GPS ile Bluetooth arasında veri aktarımı yapılamıyor demektir. Bluetooth yüklemeyi yeniden deneyin.) Bluetooth ve GPS doğru yüklendi ve veri alışverişi yapılabiliyor ise hangi COM ‘portlardan en iyi data verisi aldığınızı tesbit edin.
Bazı bilgisayar işletimleri Bluetooth CD’sini kullanarak yapılan yüklemelerde doğru çalışmayabliyor, bu nedenle problem yaşarsanız CD olmadan direk Bluetooth dongle’nı bilgisayara takarak tanıtın. (XP’de CD olmaksızın Bluetooth’u direk porta takarak tanıtın.)
Şimdi maxsea programını açın, En üstte bulunan seçim menülerinden( Utilities ) tıklayın, açılan menüden ( Data Input/Output Settings…) seçeneğine tıklayın.Açılan pencerede aktif görünen (COM port) var ise (Remove insturment) ile kaldırın ve yine aynı pencerede bulunan Add insturment ile yukarıda anlatıldığı şekilde en sağlıklı bağlantı kurduğunuz (COM portunuzu)
seçerek port kurulum işlemini gerçekleştirin ve ( Check Data ) ‘dan uydudan data alıp almadığını kontrol edin.
Data alıyor fakat (Data display) kısmında veri görmüyorsunuz ve programınız çalışmıyor değilmi. Üzülmeyin…
Yazdıklarımı yapın…
COM portunuzu kurduğunuz sayfayı tekrar açın ve (Edvanced settings…)tıklayın, açılan pencerede en üstte bulunan (Position) seçeneğinin karşısındaki seçmeli kutucuğa tıklayın ve oradan (RMC)’yi seçin Tamam butonlarına basarak oradan çıkın.
Program çalışmaya başladı değilmi.
Selametle...
Kaydol:
Kayıtlar (Atom)
Türk Denizciliği Neden Bu Durumda ? Süslü ve kıvrımlı sözlere hiç gerek yok; Denizcilikle ilgili kurumlarda denizcilik eğitimi ve tecrübes...
-
ITF (International Transport Workers' Federation) kısaltması ile tanımlanan kuruluş, genel anlamda uluslararası nakliyat çalışanları ...
-
BİRİNCİ ZABİT - KAPTAN GEMİ İNŞA, YÜK İŞLEMLERİ VE GEMİ STABİLİTESİ 1. Nötr dengeye sahip bir gemi için aşağıda verilen yargılardan ha...
-
BİRİNCİ ZABİT - KAPTAN DENİZ HUKUKU VE ULUSLARARASI DENİZCİLİK SÖZLEŞMELERİ , PERSONEL İDARESİ 1. Aşağıdakilerden hangisi Deniz Huku...